به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خیر اله خادمی در جلسه هماندیشی مدیران شرکت با تاکید با اهمیت وظایف شرکت به عنوان بزرگترین شرکت متولی احداث زیرساختهای حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور و حدود ۶۰ درصد اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در اختیار این شرکت است و این موضوع نشان دهنده وظیفه خطیر ما در این راه است.
وی افزود: توسعه شبکه حمل و نقل یکی از شاخصهای اساسی توسعه یافتگی کشورها محسوب میشود و سرمایهگذاری امروز در راهها تولید ثروت ملی در آینده است و کشور را در حوزه توسعه ترانزیت، گردشگری، تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال زودبازده و کاهش آلایندههای زیست محیطی پیشرو خواهد کرد.
خادمی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به برنامههای افق چشم انداز ۱۴۰۴ کشور در توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بایستی سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری شود و آزادراهها به ۶ هزار کیلومتر، راهآهن به ۲۵ هزار کیلومتر و بزرگراهها به ۲۵ هزار کیلومتر برسد که با منابع دولتی امکانپذیر نیست.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه شبکه حمل و نقل عنوان کرد: ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در سالجاری ابلاغ شده است که ۳۰۰ میلیارد تومان نقدی، یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۲ هزار و ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است و با استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده و اولویت بندی، پروژههای نیمهتمام را تکمیل و به بهرهبرداری میرسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش حیاتی حوزه های نظارت و کنترل پروژهای استانها گفت: با توجه به اینکه حوزه ها درخط مقدم جبهه های راهسازی قرار دارند بایست در تمامی مراحل اجرای پروژه ها از مطالعات تا اجرا حضوری فعال داشته باشند و همهی امور از کانال آنها عبور کند و به این منظور شرح وظایف روسای حوزهها تدوین شده و به آنان ابلاغ میشود که مسئولیت آنان را در سه حوزه راه، راهآهن و آزادراه به ویژه در استانهایی که پروژههای بیشتری در آنها فعال است سنگینتر میشود.
در این جلسه معاون ساخت وتوسعه آزادراهها ضمن درخواست همکاری مسنجمتر حوزهها و مجریان عنوان کرد: حدود ۸۰ آزادراه جدید به طول ۵ هزار کیلومتر در برنامهی پنج سال آینده در دستور اجرا قرار دارد و این معاونت با استفاده از ظرفیتها و مطالعات صورت گرفته در بزرگراه و راههایی که قابلیت تبدیل شدن به آزادراه را دارد با حوزهها همکاری بیشتری خواهد کرد.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها نیز در این جلسه تفویض اختیار به حوزهها را از اقدامات مهم در راستای توانمند سازی آنان دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم بازتعریف جدید از وظایف حوزهها ما را در مسئولیت سنگین پروژههای اقتصاد مقاومتی و اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی و ۸۰۰ کیلومتر شبکه ریلی تا پایان بهار ۹۶ یاری کند.
ذاکری استفاده از توان مدیران برای حل مشکلات جاری، بهرهمندی از مشاورین در نظارت و اجرا و سیستمی کردن فعالیتها را در حل مشکلات مهم ارزیابی کرد.
معاون ساخت وتوسعه راهها و بزرگراهها نیز ضمن حیاتی دانستن نقش حوزه های نظارت و کنترل پروژه های استانها بر پررنگتر شدن فعالیت آنها در اجرای پروژه ها تاکید کرد و ادامه داد: حوزه ها بایست در اجرای یک پروژه از ابتدا تا انتها و در بخشهایی مانند مطالعات، تصویب مطالعات، اجرا، کنترل کیفی، رسیدگی به صورت وضعیت ها، رسیدگی به کارکرد مهندسین مشاور و ... حضوری فعال و چشمگیر داشته باشند.
کدخدازاده خواستار تعامل هرچه بیشتر حوزهها با ادارات کل حمل و نقل استان و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در تکمیل پروژههای نیمهتمام شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی نیز یکپارچهسازی نرمافزارها، ساماندهی پرداختیهای پرسنل، تامین نیروهای متخصص در حوزههایی که اعلام نیاز کنند و ... را از برنامههای انجام شده در این معاونت ذکر کرد.
در پایان این جلسه روسای حوزهها به بیان مشکلات موجود و ارایه راه حلهای پیشنهادی پرداختند و احکام جدید آنها از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی به آنان ابلاغ شد.
نظر شما